donderdag 29 april 2010

Zeg me waar en wanneer

Organisatie
Een moestuin, het vergt wat organisatie. Niet alleen moet je zaden in huis halen, je moet ook nog eens weten waar en wanneer al dat zaad kwijt te raken. Het zal niet de eerste keer zijn dat je daar staat met het zakje venkelzaad en alles al vol wortels en ui staat.
Een goede organisatie is ook hier het halve werk.

Eigenlijk moet je maar één keer goed nadenken over je moestuininrichting. Eens je een plan hebt, kan je dat elk jaar weer gebruiken met hier en daar een aanpassing, want geef maar toe, die 24 rode bieten zijn nog nooit opgegeten en snijbiet is eigenlijk helemaal niet lekker.

Na een paar jaar vanalles uitgeprobeerd te hebben, weet ik ongeveer waar ik best alles zaai en hoeveel rapen ik mijn kinders kan doen eten voor protest optreedt.

Naast moestuinieren heb ik nog een andere hobby, namelijk lijstjes maken, schema’s opstellen en kleuren, maar ook dat kan feilloos geïntegreerd worden in de moestuinhobby, kijk eens mee naar de foto bovenaan.

Rechts ziet u mijn zaaddoos, alles netjes gerangschikt per gewassoort, omdat ik dat bakje niet elke keer wil doornemen om te zien wat moet gezaaid worden maakte ik een schema, dat laat ik u straks wat beter zien.

Onderaan links ligt mijn moestuinbbijbel, niet zo heilig als De Grote Velt Bijbel, maar even onmisbaar, in dit boek schrijf ik elk jaar op wat ik waar zaaide, wat een succes was en wat niet.
Het jaar nadien gebruik ik dat plan als leidraad voor het nieuwe seizoen.
In dat boek zitten vijf steekkaarten, voor elke gewassengroep eentje (wortel, vrucht, peul, kool en blad) op die kaarten staat al het zaad en i.p.v. elke keer mijn doos ondersteboven te moeten keren kijk ik op mijn kaart wat op die moment moet gezaaid worden, voila, feilloos, ik zei het al.

Zsazsalmanak
Bovenaan komt de gewasgroep, links het gewas, daarnaast of de plant bemesting nodig heeft en of dat dan veel of weinig en compost of stalmest moet zijn en dan werkt u geheel volgens eigen wijze verder, met afkortingen (Zaaien, Koud Glas of Warm, Uitplanten, Oogsten enz), tekeningetjes of zoals ik met kleurtjes.
Om het helemaal gemakkelijk te maken zet ik er nog de rij- en plantafstand bij.

En het is nog niet helemaal gedaan, want helemaal voor niks, helelmaal uit de Kempen, is er ook voor u de Mme Zsazsalmanak, u hoeft het alleen af te printen en uit te knippen, als dat niet sympathiek is, zeg.

En indien moestuinloos vult u er voor mijn part het ontwormschema van de cavia op in.



Verscheen gisteren al op Moestuinblog.

43 opmerkingen:

  1. Amai, wat een organisatie! Knap!
    Hier houden we het bij wat wortels en rode biet, maar dat vinden de kinderen ook al zalig.
    Trouwens, gisteren voor het eerst achter een naaimachine gezeten en met jouw goede handleiding bijna helemaal alleen een cirkelrok geproduceerd. Bedankt, madame!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij bestaat gij niet in het echt, jom. In het echt is Mme Zsazsa een NV met 500 man personeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn schoonfamilie woont ook in de Kempen, en daar zijn ze moestuingewijs even georganiseerd als u (wel niet met zo'n mooie leuke schema'tjes, maar 't komt in de buurt)
    En wij Oost-Vlaanders, wij zaaien en wij planten maar en proberen dan te onthouden waar alles staat haha.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mme...!!U bent waarlijk (op het randje af van) geniaal...bovendien schrijft ge (minstens) dertig keer schoonder dan ik (en dat voor een schooljuffrouw, tsssss, 'tzou ni mogen! *impressed*

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Color me impressed! Al houd ik zelf mijn schemaatjes en zaaikalender liever digitaal, want anders raak ik het gegarandeerd kwijt. (zelfkennis is het begin enzovoort...). Maar op 1 vlak moet ik je wel heftig tegenspreken: warmoes/snijbiet is WEL lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig, hartstikke bedankt. Ik werk met moesbak en heb al gezaaid. Weet nu al niet meer wat waar staat en wanneer ik het oogsten moet. Ik probeer dus te kijken naar het blad, maar das moeilijker dan het lijkt...voor alles moet een eerste keer zijn he. Vanaf nu dus de mms zsazsa kaarten!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. In juni verhuis ik naar een huisje, met tuin! Jiiiha en vanaf dan wil ik ook een moesstuintje. Maar als leek heb ik hier nu vele bruikbare tips gekregen, dank u!
    x Lotsie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mme Zsazsa, gij zijt waarlijk de Multicoloren Structuurgodin in hoogsteigen persoon! Ik ben zelf ook zot van lijstjes, schemaatjes en samenvattingskes (inclusief kleurenlegende), maar gij spant echt de kroon in de precicieuze en uiterst aantrekkelijke uitwerking ervan. Mocht ik al niet getrouwd zijn, ik verklaarde u mijn liefde!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. welwel29.4.10

    Beste Mme, kan ik nog ergens aardperen krijgen (ik heb dat nog nooit als plantgoed gekocht, enkel om op te eten) of ben ik reeds te laat. En verder: van zo'n organisatie kan ik écht wel iets leren ! Proficiat ! En telkens stel ik mij de vraag : wanneer doet ze dat toch allemaal maar !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Welwel, ik zou dat in de groentewinkel kopen, zouden ze dat niet meer hebben in de Bioplanet?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier ook een tuinschema en zaailijst, maar dan digitaal, maar die van u is ook mooi!

    Ik moet wel lachen om die snijbiet, wij hebben dat ook geprobeerd en we vond het ook vies. We proberen elke keer weer wat van die "vergeten groente" om er dan achter te komen waarom we die vergeten zijn, ha ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooh, leuk die organisatie! Mijn ouders doen dat ook elk jaar. Ze schrijven ook op wanneer ze dat jaar de eerste zwaluw gezien hebben, wat er dan gebloeid heeft etc. Leuk om in te bladeren! Mijn pa is trouwens nu ook bezig met twee avocadopitten te doen groeien. Na dag 108 komt er eindelijk schot in de zaak bij den diene die minder aandacht kreeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb nog geen hofke, maar die kaartjes zijn zo leuk, waar haal je dat lettertype?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Anoniem29.4.10

    Handig zo'n schema!!

    Ga dit jaar voor het eerst eens wat proberen in de tuin in een grote bak verdeeld in vakken. De eerste zaadjes staan nu in een kweekkasje binnen en hoop ik binnenkort buiten uit te zetten.

    Groetjes,
    Manon

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Veerle29.4.10

    Mme Zsazsa: respect.
    Maar kunt ge u nu eens focussen op een kuisschema? Ik ben namelijk ook zoek naar zo een ding, maar tinternet biedt mij geen schone dinges :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ge zijt ne "krak"! Geef jij geen workshops in "hoe breng ik structuur in mijn leven"? 't zou eens de moeite zijn om over te vliegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Whoah, zalig! Ik kan niet wachten tot ikzelf ook een moestuin heb om daarin te wroeten!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. En nog een idee (naar Poppie): waarom jou handschrift niet eens verlettertypen? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja hallo.
    Dat is al wat ik daar op te zeggen heb.
    *bewonderend voor een dergelijke structuur*

    BeantwoordenVerwijderen
  20. hihi dat lijkt op het schema van mijn vader, alleen heeft die nog niet zo'n schoon bakske voor zijn zaden. Da's nog een idee voor zijn verjaardag. Enne snijbiet vind ik echt wel lekker hoor, mjam met patatjes en een eitje met spek of worst erbij.
    Maar ja ik was als kind dol op rapen enz ook (moesten wel rauw zijn), dus ik zal wel een uitzondering zijn zeker.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dank je wel. Heb de almanak geprint. nu is het wachten tot ik ooit een moestuin krijg. Of een tuintje.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. *schrikt* moet ie ontwormt dan???
    Ik durf het bijna niet te zeggen maar misschien is 'huishoudcoach' iets voor u. *krijgt plots jeuk* nee doe toch maar niet coaches zijn een beetje eng. Nietegenstaande heb ik bewondering voor het organisatietalent!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. U vergeet rekening te houden met de Maan. Tssssssssss.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wanneer doe jij dat toch allemaal?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. snijbiet = warmoes? ik haal al die bladgroeten door elkaar, maar wij eten één ervan met pasta en kerstomaten en ik vind het eigenlijk wel lekker. Beetje bitter, maar das lekker dus

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oe, dat moet ik ook gaan doen, dacht ik toen ik je blog las. En toen bleek je ook nog zo'n handig schema voor ons lezers te hebben! Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. mieke30.4.10

    warmoes of snijbiet IS lekker, veeeeeeeeeeel lekkerder dan aardperen, vinden wijdiabies

    BeantwoordenVerwijderen
  28. bezige bij30.4.10

    nice…
    Mijn organisatie is voornamelijk gebaseerd op zo veel mogelijk uit een kleine tuin halen…
    Wel wat werk… Maar ik ga akkoord met miss puntkomma… Gij hebt meer dan 24 uur IN EEN DAG ZEKERS?

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Mmme Zsaza; wauw.... slaakt zucht. Wat georganiseerd!!!! Tot nu toe niet verder gekomen dat een ruwe plattegrond in mijn agenda met wat ik waar heb gezaaid... Al een hele ontwikkeling pour moi...Dat schemaatje, ik zal eens kijken of ik het kan integreren in mijn systeemloze, niet op kunnen ruimen door gebrek aan inzicht-maar feestelijke-knutselend-tuinerend-en-nog-meer-bestaan.....
    Wordt vervolgd........

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Warmoes/snijbiet is wel lekker, vooral super met look eronder (en brokjes cashewnoot)! En liefst veel kleurtjes warmoes door elkaar :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  31. I love your blog, though I can't understand a word. I follow it to get good ideas for boys' clothes, as your kids' clothes are just darling. You (and they) have great style! Best, Sara

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Anoniem3.6.10

    Vroeg me af waar je die houten plantenstekkers haalt?
    Zou dit bij mijn geboortekaartje(zaadzakje) steken.
    groeties An

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Dag Mme,

    Zou u voor mij ook eens een fotootje van de ingevulde steekkaarten willen trekken? Wij willen graag starten met een moestuin, en het zou ons misschien op weg kunnen zetten. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Tinne, ik vul daar enkel de dingen op in die op het zakje staan.

    Maar ik zal eens een foto maken, een van dees.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Wat ik mij na al dat volgen en knikken en herkennen en zuchten en denken 'had ik nu maar al een tuin als die van mijn ouders om weer groentjes te gaan kweken' afvraag:
    Hebt ge u al aan de asperges gewaagd?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Neen, maar ik ben dat wel van plan!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Let me know if you do, ik heb nog'n aantal praktische tips, ook in geval van overproductie en bijgevolg decadente 'ikkangeenaspergesmeerzien'-momenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ah keigoed, ge moogt me dat altijd eens uitleggen, hoeveel meter heb jij bv?

    BeantwoordenVerwijderen