Vlierbloesemsiroop en al

Inmaken
Ik ontdekte vorige week de wondere wereld van het inmaken, donderdag ll trok ik mijn schort aan, haalde ik mijn koperen kastrol van zolder en roerde ongeveer de helft van de dag in potten.
Ik ontpitte een kilo kersen, kuiste twee kilo aardbeien en klom in een vlier, dat deed ik eigenlijk de dag ervoor, vlierbloesemsiroop moet een nachtje trekken.
Eigenlijk weet ik niks van konfituur maken dus zocht ik wat bij elkaar op het internet, van de vlierbloesemsiroop had ik een receptje.
Uw favoriete konfituurrecepten mogen hier altijd achtergelaten worden, ik ben op dreef!
Drie kilo fruit klinkt natuurlijk lachwekkend weinig, maar ge moet klein beginnen, niet waar?
Van die drie kilo heb ik wel zo'n tien potten konfituur gemaakt, dan zijn toch heel wat ontbijtjes bij elkaar.

Vlierbloesems voor 2 liter
Voor vlierbloesemsiroop heeft u nog heel even tijd, ik dacht vorige week dat ik al te laat was toen Katrien haar recept postte, maar blijkbaar komen er nog altijd nieuwe bloemschermen bij, ge gaat dat zien!
Je zoekt best een boom uit die op een zonnig plekje ver weg van passerend verkeer staat, pluk de schermen die nog mooi wit zijn met veel geel stuifmeel, dit zorgt voor de typerende aromatische smaak, daarom mag je de schermen ook nooit uitschudden. Ik leg de afgeknipte schermen een voor een op een vlakke ondergrond zodat beestjes weg kunnen kruipen en de stuifmeel op de bloemetjes blijft.
De schermen met bloemetjes die bruin of nog niet open zijn gewoon laten hangen, hier kan je binnenkort vlierbessensiroop maken.

Voor 2 liter siroop heb je zo'n 20 bloemschermen nodig. Laat 1,5 liter water koken met 1,5 kilo suiker, voeg wanneer al de suiker is opgenomen de bloemschermen toe en haal meteen van het vuur als de siroop weer kookt. Snij 3 citroenen en 2 sinaasappels in dikke schijven en doe bij in de pot, laat alles 24 uur trekken.
Giet een dag later alles door een vergiet en dan nog eens door een propere keukenhanddoek/kaasdoek en laat terug even doorkoken. Zet ondertussen voor 2 liter aan flessen klaar die je steriel hebt gemaakt, doe de hete siroop in de flessen en draai er meteen een deksel op, de siroop blijft enkele maanden goed op kamertemperatuur.
Ik was mijn flessen eerst met heet water af en zet ze dan met wat water in een vijftal minuten op vol vermogen in de microgolf.
De dekseltjes kook ik in een pannetje.

AardbeienVlierbloesem

Ah ja, een vlier is zo gemakkelijk, ge knipt ergens een tak af, ge steekt dat in de grond en klaar! Na twee jaar hebt ge al bloemschermen genoeg voor uwen eigen siroop.
Bij AnneTanne vindt je heel wat informatie over deze fijne plant.