Week 32

Ridder Jef
Ik zeg altijd: als ge een ridder in huis hebt moet ge daar gebruik van maken.
Hier zet ik hem in om de weekmenu aan u voor te stellen.

Week  32
Een beetje dichter, want zoveel ridder op een foto gaat ten koste van de weekmenukwaliteit.

Week 32 is duidelijk de week na het ridder-kampeerfeest in de Ardennen, dat had u waarschijnlijk zelf al bedacht. Dat linkerding aan zijn riem is trouwens een drinkbeker, waardoor alles naar koe proeft, maar dat is niet zo erg want zijn helm en al de rest stinkt toch al zo hard dat enig smaakverschil toch niet zou opgemerkt worden.
En dan weigert hij zich nog te wassen ook, ridders douchen niet zegt hem.

Goed, het eten dan, kost voor janettenridders vrees ik.
Maandag: Minestrone met zomergroenten, granen, parmezaanschilfers en pesto, ik denk dat ik dat gewoon elke week ga eten, zo lekker jong.
Dinsdag: Gegrilde maïs met tabouleh, in mijn hof zijn ze nog lang niet klaar maar in Nederland blijkbaar al wel, want daar haalt de bioboer ze. Zo lekker jong zo'n kolf -druipend van de gezouten boter- afkloven.
Woensdag: Filodriehoekjes met snijbiet en nootjes, een linzen- en een kruidig slaatje. Keihard afgezien van Jonge Sla die mij heeft doen maken met andijvie. Maar omdat ik helaas geen héérlijke andijvie in de tuin heb wordt het snijbiet. Ik ga u hieronder wel verblijden met het originele recept, want wie wil er nu geen andijvie voor het avondeten?
Donderdag: Dillepatatjes met zeebaars en een slaatje van venkel en radijs.
Vrijdag: Courgettespaghetti met brood
Weekend: Groente (zonder tussen-n) taarten en wat slaatjes, zowat feestelijk in een doordeweeks weekend.
Goed, next.


Het andijviemenuverhaal
ws16
Foto: Elza d.

Ik ging dus gisteren nog eens naar een workshop van Jonge sla, ik doe precies niet anders meer, deze keer was het bij Elza d. haarzelfve.

Dorien had voor deze workshop aan iets anders gedacht dan vorige keer, ze vond dat wat onnozel zowat receptjes volgen, we moesten zelf denken zei ze. Vervolgens deelde ze ons in groepjes in en gaf ze iedereen een opdracht, die van ons was ... maak een tof hoofdgerecht met andijvie.
Echt jom.
Allee.

Maar het werd dit en het was keilekker.
Denk nu vooral niet dat ons team daar ten volle voor verantwoordelijk is want uiteraard hebben we wanhopig gekeken en om tips en hints gevraagd -en gekregen- en zo kwamen we bij dit: Andijviefiloflapjes, linzensalade met yoghurtdressing en een andijvieslaatje, zeg nu nog eens dat we niet goed bezig waren!
Ik deel u dus nu officieel de recepten mee van de Jonge Slaworkshop-editie Walen.
Exacte hoeveelheden geef ik niet, die kan u misschien later bij mevrouw Jonge Sla terugvinden, maar als wij het konden kan u het zeker.

Flapjes
Stoof wat lenteuitjes met een teentje knoflook en selder, als dit gaar is voeg je de andijvie toe en roerbak tot hij geslonken is.
Meng hieronder geroosterde, gehakte hazelnoten, citroenzest, kappertjes, peper en zout en fijngehakte kruiden zoals rozemarijn, peterselie, oregano, munt, ...
Maak filodriehoekjes en vergeet zeker niet een ongezonde hoeveelheid boter te gebruiken, hier ziet u een beetje hoe ik dat doe, maar het staat normaalgezien ook op de verpakking.
Vet voor alle zekerheid de driehoekjes nog eens in en bak zo'n kwartier op 180°.

De linzen
Kook groene linzen beetgaar, maak terwijl een dressing van olijfolie, citroensap en peper en zout, meng de warme linzen met deze dressing en roer er vlak voor het serveren een boel gehakte kruiden door.

Andijviesalade
Meng andijvieblaadjes met waterkers, munt, basilicum, dragon en wat andere blaadjes die u in de tuin heeft. Maak een dressing van citroen, olijfolie, vlierbloesemsiroop en peper en zout. Rooster nog wat hazelnoten, hak ze grof en meng alles net voor het opdienen zachtjes door elkaar.

Yoghurtdressing
Meng wat yoghurt met peper, zout, een mespuntje komijn, iets meer paprikapoeder, olijfolie en citroen.

Dien alles samen op en geniet van het gemmm en ge-amai.


Ridder Jef
En nu ... oprotten!