Week 39, met een recept, een geheim en een zelfgemaakt rokje

Week 39

Week 39, oftewel de week waarin ik nog wat verder slabak omdat de deadline weg is, dju hé!
Er is trouwens wel wat aan de gang ivm dat boek, maar voor er concrete afspraken zijn ga ik daar zo nog wat over zwijgen, als dat niet erg is.
Nu amuseer ik mij nog met Elza te mailen en rokjes te stikken, op mijn maat deze keer, want de fotoshoot voor de grote-mensen-rokken moet nog komen, ge moogt altijd gokken over de locatie!
Ondertussen heb ik wel een lijstje met al de dingen die ik ga doen als dat hier allemaal af is, kanalnietwachten!

Maar eerst, eten!
Maandag: Salade met amaranth, pruimen, wortel enz met een slaatje van venkel en appel met een honigdressing. Voor dat laatste gebruik ik mijn nieuwe mandoline, amai, wat een gerief seg!
De salade is echt iets om nu te eten, u vindt het recept hieronder!
Dinsdag: Tortilla met zoete sla, dat wordt altijd op gejuich onthaald hier.
De tortilla is gewoon tortilla gelijk in bak aardappelschijfjes in een ongezonde hoeveelheid olie, laat uitlekken, eet de lekker krokante schijfjes stiekem op. Bak dan wat ui met look, meng de aardappels hieronder en giet er wat losgeroerde eieren over. Jum.
De zoete sla is 1 deel azijn, 2 delen olie (of meer, maar het mag wat zuur zijn) en dan een beetje suiker en amai ook keilekker, giet dit over kropsla met wat sjalot, super.
De soep van gisteren was courgette-oregano: de courgette stoven met wat lenteui, knoflook en een pepertje, bouillon erbij en mixen met de oregano, desgewenst nog wat room en parmezaan extra.
Woensdag: Mr Zsazsa kookt, eens benieuwd waar we gaan eten/wat hij gaat halen.
Donderdag: Circusschool, dus we gaan weer voor de croques met ketshup en echte groenten. Ah, ketchup is met een c, nu zie ik het ook.
Vrijdag: Wraps met een burger, roquefortdressing en wat groensel. Dat is het plan tenminste, vorig weekend at ik de meest bangelijke wrap, vegetarische burger met roquefort en wortel stond er, zes bonnetjes.
Ik ga dus zoiets uit moeten vinden, maar ik weet bij god nog niet hoe.
Weekend: Mensenlief, ik heb mij weer voor iets geëngageerd, hopelijk krijg ik er eten. Ik ga écht niks op voorhand vertellen, als ik mij niet hopeloos belachelijk maak vertel ik er na zaterdag wel over.
En de zondag moet ik bekomen, dit doe ik bij De man met de zes wijven, een keer cultuur per week, dat moet voldoende zijn, niet?
Is er eigenlijk nog iets anders te doen in Gent de zondag?


De maandag

Septembersalade uit Vegalicious maar daar heet het Wintersalade, stoem want er zitten pruimen en noten in en ooit al pruimen aan een boom zien hangen in de winter? Ah, ik dacht het al!

In chronologische volgorde:
-Schil worteltjes en verdeel ze in hapklare stukken, leg ze in een ovenschaal, verdeel wat sjalotten in vier en gooi ze erbij, olijfolie erover en peper en zout.
De hoeveelheden dat maakt niet zo uit, ik eet heel graag ajuin en wortels dus ik neem gewoon veel.
Zet alles in de oven op 190° en doe verder.
-Kook wat granen, bulgur, spelt, tarwe, ... quinoa en amaranth zijn te fijn van structuur, het maakt ook weer niet uit hoeveel, ik neem altijd zo'n 100 gram pp en 50 gram per kind.
-Open wat walnoten en breek ze in stukken, misschien zo'n acht noten per persoon, maar ik eet graag noten. Snij wat pruimen in vier, doe noten en pruimen bij in de ovenschaal als de wortels bijna al dente zijn, zet alles terug in de oven voor zo'n kleine 10 minuten, tot de pruim de gewenste consistentie heeft, bij mij is dat plat.
-Maak ondertussen een dressing van drie delen olijfolie met een deel azijn, rode wijnazijn bv en een kwart mosterd, kruiden met peper en zout en schudden maar. (ik doe dat altijd in een confituurpotteke)
-Meng dan alles onder elkaar, snipper er wat peterselie over, een zacht geitekaasje verbrokkelen, daar nog wat gespaarde dressing over druppelen en klaar!

Het slaatje van appel en venkel past daar geweldig bij, appel en venkel schaven, daar wat citroensap over, in de koelkast zetten tot alles klaar is, verdelen over de borden, wat honing er over en ook al klaar, zo simpel seg!
Ik zou gewoon een kookboek moeten schrijven.


En dan nu het zelfgemaakt rokje.

Wikkelrokje
Voila!