Week 42

Week 42

Week 42, daarin liep het mis op de middag van dag twee.
Die middag passeerde ik in een Hollandse Hema een schattig koeltoogje met rookworsten, ik draafde er eerst voorbij, maar keerde terug. Het vlees is zwak. Zeker op de middag.
Een savooikool verdween ook in de zak van den Hema en zo reed ik weer over de grens, onderweg naar drie gelukkig kinderen. Hutsempot! Ons lievelingsrecept van vorige winter, ach, u moet dat gewoon eens maken, dat is zo simpel en zo lekker.
Kijk, snipper een ui en schuif hem in een grote kastrol op een vuur dat nog niet aangaat, maak ondertussen de bladeren van de savooi los en spoel ze af onder de kraan.
Zet nu uw vuur op met wat boter in de pot en snipper de kool in repen van een dikke cm.
Schil wat aardappelen en snij ze in vier. Wacht tot de ui begint te bruinen en voeg dan de kool toe, schil ondertussen verder uw patattekens en roer geregeld in de pot. Wanneer de aardappelen geschild zijn doe je ze bij in de pot samen met wat kippenbouillon, het geheel moet zo net niet onderstaan, zet een deksel op de pot.
Ga in de tuin en pluk wat tijm en peterselie, maak samen met een laurierblad een kruidentuiltje en gooi bij in de pot, wat mosterd is ook zeker niet mis en uiteraard de rookworst, in twee en dan in plakjes gesneden.
En dan wachten, en af en toe 'hutsen' of roeren gelijk ik want ik heb geen passend deksel op de enige kastrol die groot genoeg is voor vijf hutsempotlovers.

Die vervloekte Hema!

De penne van de dag er voor was niet echt een succes, een geval van te weinig saus en teveel pasta gecombineerd met in de oven voor een half uur zorgde voor een eerder droge versie van mijn bedoeling.
Er was ook wijn en stokbrood en zo'n zagers zijn wij nu niet.

Morgen ga ik deze hamburgers maken, de allerbeste naar het schijnt, dat moet ik eens proberen. Veel vertrouwen heb ik er wel niet in want ze zien er eerder uit als mueslirepen, maar samen met zoete aardappelfrietjes is dat al een half succes.
Daar heb ik trouwens -ook online ergens- de truuk voor gevonden, frietjes snijden en dan in maïzena rollen zodat ze bedekt zijn met een dun laagje, in een ovenschaal, olijfolie er over druppelen en na 15-20 minuten in een oven van 200° hebt ge de beste zoete aardappelfrietjes die er zijn, echt!

Donderdag heb ik mij ook al gemist, want dan moeten we rap eten op tafel hebben, dus misschien iets met de zalm en toast en peterselie en uitjes, of is dat niet 2011 genoeg? Feit is dat ik vorige week teveel zalm kocht en dat ik er vanaf moet.

De donderdag ga ik op vrijdag maken, want dat was geweldig lekker en makkelijk.

En voor mij volgende week weer een groentemand, want ik ben al aan het afzwakken, ik zie het nu al.

Rapen, bieten, broccoli, here I come!