woensdag 9 januari 2013

Mme Zsazsa werkt volgens een vast stramien

IMG_5714 Het grote voordeel van school is dat je leuke dingen helemaal alleen kan doen.
En tussen half negen en drie kan je veel doen.

Let wel: Ik vind mijn kinderen leuk, maar soms zijn ze nog leuker als ze op school zitten.
Zo is het bijzonder aangenaam om alleen door een boekenwinkel te struinen.
Of alleen met een zorgvuldig uitgekozen boek een koffie te gaan drinken.
Of alleen tegen een gezapige snelheid over de snelweg te zoeven met een praatprogramma op de radio.

Zo reed ik gisteren de grens over, recht Nederland binnen, richting Eindhoven, voor mij de dichtsbijzijnde wekelijkse stoffenmarkt.
Een bezoekje aan Eindhoven verloopt telkens volgens het volgende stramien. Ik weet het allemaal niet goed meer op de snelweg, zit plots toch in het centrum, parkeer me onder de Bijenkorf, kom buiten aan de parking en twijfel of ik nu links of rechts moet, wandel door een soort van garagecomplex met vitrines waar goedkope juwelen, namaakparfum en plastieken frakken verkocht worden het winkelcentrum binnen.

Dat steek ik door terug naar buiten waar de markt al bezig is. Tussen de kaasbollen, sokkenkramen en pannenverkopers loop ik recht naar Modestoffen Van Der Vorst waar bij elke meter effen katoen een gratis flauwe mop zit.

Ik passeer ook bij een van de fourniturenkramen voor wat ritsen, vliesline of deze keer overlockgaren.

Vervolgens maak ik een kleine omweg terug naar het winkelcentrum, elke keer volgens een andere route, deze keer door de Hermanus Boexstraat waar ik Waar ontdekte, een soort van Goed Vandoen maar dan met een toonbank en een voordeur.

Terug aangekomen in het winkelcentrum stop ik al mijn aankopen in de auto en ga nog een laatste keer terug, recht de Bijenkorf binnen, waar niemand lacht, of toch niet inwendig en ik me een soort van Pretty Lady-meets-boerentrien voel, maar dan zonder hoerderij. Maar wat ik voel dat maakt allemaal niet uit want ze verkopen er boeken, veel boeken, en in Nederland verkopen ze andere boeken dan in België, wat het een soort van ontdekkingstocht maakt.
Ik neem de tijd om wat nieuwe leesboeken uit te zoeken, reken af met de pinpas en loop doelgericht naar de laatste halte van mijn Eindhovendag, La Place.
Een plek waarvan ik wou dat ik er op een kwartier vanaf woonde, of neen, toch niet want voor je het weet wordt het zoiets banaals gelijk de bereide gerechten uit de Delhaize.

Ik kies een zelfgemaakte limonade, stel een slaatje samen, niet evident, want je wil natuurlijk zoveel mogelijk meenemen op een zo klein (goedkoop) mogelijk bordje en je wil het niet riskeren dat ze aan de kassa zeggen: "Nou mevrouw, als u het zo volpropt moet ik een maatje groter aanrekenen, dat begrijpt u wel?" waarop je dan moet reageren alsof je niet wist dat er verschillende maten en dus prijzen zijn. Ik kies nog een broodje voor erbij (kruidenkaas) en dan betalen, of afrekenen want we zijn immers in Nederland.

Dan volgt een belangrijk onderdeel van de trip, een tafel uitzoeken, ik neem altijd een grote tafel, eentje waar andere mensen zitten, de reden daarvoor vertel ik u meteen. Ik ga zitten, neem een boek en geniet van de lekkere en rustige maaltijd.

Wanneer alles op is, is het tijd voor koffie en dan komt die grote tafel goed van pas, je wil natuurlijk niet heel je hebben en houden weer moeten meesleuren dus kijk je iemand aan en vraag je: "Excuseer, zou u even op mijn spullen willen letten, ik ga snel een koffie halen?" Waarop iedereen altijd: "Ja natuurlijk joh!" antwoordt. Wie je hiervoor vraagt maakt niet uit, sociale controle weet je wel?

Een tip: Doe dit niet als u kinderen bijheeft, u wil niet achtervolgt worden door een huilend kind dat doet alsof u het ging achterlaten in een vreemd land.
Been there, done that.

Na de koffie en de muffing pakt u alles weer in, knikt u uw tafelgenoten vriendelijk goedendag en kan u ontspannen naar school rijden.
Nu nog een praatprogramma op de radio en u kan er weer even tegen.

54 opmerkingen:

  1. En als het niet dinsdag is, maar u toch naar Eindhoven wilt, ga dan eens langs in deze Winkel van Sinkel, heerlijk en de moppen zijn even flauw. En als NEderlandse: Kortingbonnen voor La PLace (dubbele portie :).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk, als echte Eindhovense weet ik precies waar je dan rondgelopen hebt. Helaas werk ik alle dinsdagen en kan dus bijna nooit daar naar de stoffenmarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als al mijn kinderen naar school gaan, dan doen we samen een marktje in Eindhoven, afgesproken?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt als een superdag! Ik heb overigens nog nooit meegemaakt dat ik bij La Place extra moest betalen vanwege een uitpuilend saladeschaaltje (en er zit altijd een aardige kop op bij mij). Dus ik zou me daar maar geen zorgen over maken. ;-)

    Groetjes, Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ...ik me een soort van Pretty Lady-meets-boerentrien voel, maar dan zonder 'hoerderij'... hahaha, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ha cool, die "Waar" is als ik mij niet vergis gewoon het Nederlandse equivalent van de Wereldwinkel hier - maar dan ongeveer 1000 keer beter aangekleed (sorry Oxfam, ik kom nog wel kopen hoor) al schijnt de nieuwe Oxfam in Leuven een heel stuk in de buurt te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik meende het tasje van Van der Vorst al te herkennen op de foto ;)

    Je weet dat ze een winkel in Helmond hebben (met grote magazijnhal) en dat vanaf Eindhoven Bijenkorf maar een kwartiertje rijden is?

    Ik woon in Helmond en passeer de kraam hier elke zaterdag op de markt. Niet elke week stof kopen, maar wel altijd een leuk gesprek (en met de moppen doen we lekker mee).

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als ik dit lees vraag ik me af waarom ik ook al weer per se wilde gaan werken eens de jongste naar school ging. En in het onderwijs ben ik dubbel gestraft: ik kan mijn vakantie enkel opnemen als de kinderen ook vakantie nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen ik op latere leeftijd (27 is nu weerniet zoooo oud, maar had wel al 4 kinderen) besloot om weer te gaan studeren, was wat jij zegt de reden om GEEN onderwijsdingen te gaan doen:-)Nooit een snipperdag en lekker alleen zijn..

      Verwijderen
  9. ex-Eindhovense groet u :-)
    krijg meteen weer zin eens in mn geboortestad te gaan rondstappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik tel af tot de Krokusvakantie : de eerstvolgende vrije dinsdag! Maar de kinderen hebben dan ook vrij, zegt u? Ik weet het, en de Husband ook. :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Neem mij nekeer mee, ik heb ook kinderen op school tussen half9 en 3!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik doe dat in Roosendaal (maandag) of Breda (dinsdag), weliswaar meestal met de kids, al is een enkele keer zonder inderdaad meer genieten. Vooral bij het koffiehalen, also been there -in de Hema echter en daar zijn geen grote tafels.
    Binnenkort heeft dochterlief weer een pedagogische studiedag op maandag, dus dagje Roosendaal op de planning :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Super geschreven, door zulke verhalen baal ik nog meer dat ik geen rijbewijs nog heb, dan zou ik ws wel min 1 keer per weer in Roosendaal of Breda zitten ;-)

    Liefs Priscilla

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een tas met inhoud die belooft 'ik weet wat waar is' , daar zou ik desnoods voor naar Eindhoven willen. Alhoewel ik mijn eigen blog net afsloot met de woorden 'er zijn veel redenen om Belg te worden' en ik daarbij niet aan de markt in Eindhoven dacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik heb hardop zitten lachen terwijl ik deze post las! Heerlijk omschreven. Ik heb spontaan zin om EN naar de markt EN naar de La Place te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je hebt wel de Selexyz gemist als je van boeken (en koffie houd!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah, is dat daar nog?
      Waar dan ergens?

      Verwijderen
    2. http://www.selexyz.nl/winkel/24/van-piere-de-slegte/ ook in het centrum van Eindhoven.
      Smitje dacht ik ook gelijk aan voor je, een walhalla voor stofjes, knopjes enz, moet je een keer gezien hebben
      En in Veldhoven heb je ook een grote stoffenzaak, http://www.greef.nl/index.php/vestigingen/veldhoven

      Verwijderen
    3. samen met de sleghte nu!

      Verwijderen
  17. He wat een heerlijk keutelig dagje!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. BBBaaaaahahahhaha!!!!! ik lag strike om dit stuk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Klinkt heerlijk! Als oud eindhovense kan ik je adviseren ook een bij Harrie Bosch langs te gaan. Helaas niet op dinsdag geopend, maar wel geweldig om te zien. Een hal vol kwalitatief betere stoffen en altijd bijzondere andere bezoekers ;) zit een beetje achteraf, maar geeft ook charme. Voorterweg 203 of Gabriel Metsulaan 54a, facebook geeft de openingstijden.
    De Selexyz zit links af na de vis kramen achter het ei-vormige gebouw (mmm, rare omschrijving, maar kan niet missen)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ahaa, daar was ik dus nog nooit geweest sé!

      Verwijderen
  20. Zo doe je dat als je in Nijmegen woont op vrijdag in Arnhem. Geweldige stoffenmarkt en maar een kwartier met de trein.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geboren Eindhovense hier, ( woon nu in Dordrecht, u weet wel, van Villa Augustus en zo) ik weet niet of hij nog bestaat maar het Smitje aan de Kleine Berg ( ook centrum) is de naaihemel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij bestaat nog, nog steeds nokvol met vanalles en nogwat. Koopjes staan vooraan! En verderdoor in de straat een kinderboekenwinkel 'De KLeine Berg', ook smullen :)

      Verwijderen
    2. Smitje is echt geweldig! Zeker langs gaan!
      Josine

      Verwijderen
  22. Misschien dat ik eens zo'n stramien voor Antwerpen moet gaan aanhouden. Vroeger woonde ik er om de hoek... maar nu ben ik eerder in Duitsland dan België... tsja. De Selexyz is idd ook een leuke boekenzaak!
    Grz!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ook hier wordt halsreikend uitgekeken naar de Krokusvakantie. Ik heb al zoveel goeds gehoord over de stoffenmarkt in Eindhoven. Een bezoekje staat op het programma. La Place is altijd een leuk extraatje! Nog 5 weken ...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Goh, ik wou dat er zo'n markt in mijn buurt was...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Dat gaat gezellig worden op de dinsdag in de voorjaarsvakantie, daar op de stoffenmarkt :)
    Ik werk vlakbij Eindhoven, dus had u wellicht op de snelweg voorbij kunnen zien zoeven. Hoe geestig.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Lacht hardop op dit geweldige verhaal :)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik ben vanochtend bij van der Vorst geweest, gewoon in hun winkel in Helmond. Weet je ook dat ze er twee keer per jaar een open-deurdag hebben met vele leuke kortingen?
    Helaas werk ik op dinsdag, dus de stoffenmarkt lukt me nooit.
    Ga je ook naar het Smidje in Eindhoven?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, ik zie al meerdere keren het Smitje staan. Ik kom ook uit de buurt van Eindhoven. Het Smitje is zo bekend.

      Verwijderen
  28. Oh, dat ga ik ook nog eens doen. Vroeger was La Place in brteda een vaste eindstek na een beozk aan de stoffenmarkt daar. Nu ik al die voorstellen van Eindhovense naaisters lees, wil ik die wel gaan uitproberen.
    danku, Mme!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat van de voorpret mijn vingers in de knoop geslagen zijn. Het moet natuurlijk 'Breda' zijn en een 'bezoek'. Sorry! En zeggen dat ik zo lang Nederlands gegeven heb ;-(

      Verwijderen
  29. Eindhoven is voor mij de woonplaats van mijn halve familie, maar ook vooral de winkel van Piet Hein EEK http://www.pietheineek.nl/nl/informatie/openingstijden-winkel .
    Daar kun je heerlijk lunchen!!!
    (en makkelijk de auto kwijt ;)
    Voor de volgende keer misschien...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. En ik rijd van Amsterdam naar Antwerpen en Leuven voor stoffen en vriendelijke Belgen en lekkerder salades dan La Place ooit kan bedenken...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Mmmm klinkt heerlijk! Iemand tips voor leuke Hollandse stoffenmarkten dichter bij West-Vlaanderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Zooooo grappig! En wel een tikkeltje jaloers. Ik zal toch moeten stoppen met kindjes maken zodat ik ook zulke tripjes kan maken en door boekenhandels struinen.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Love Holland! De Bijenkorf! En bij La Place is echt àlles lekker! Bij ons helaas voorbehouden voor tijdens de vakantie...

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Zoooo herkenbaar! Omdat ik ook vlakbij Eindhoven woon en daar een bijna hetzelfde soort rondje graag loop. Alleen dan wel koffie bij Usine met wortelnotentaart of koffie bij Coffee Lovers met nougatblokje. En in Helmond hebben ze niet alleen vd Vorst, maar nog twee stoffenzaken, waarvan een echt een droomwereld is vol met bandjes en kantjes...het is maar dat je het weet! Deelen textiel (stoffen vanaf 1,50 per meter, en dit is de 'kantjes en bandjes hemel' en de Greef).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deelen heeft ook best veel ja. En je wordt er goed geholpen. Maar van de Vorst heeft soms net wat mooiere stof. Vandaag bloemetjesstof gekocht die nu €5,00 de meter was.
      Bij de Greef vooral ook veel meubelstoffen.
      En Helmond is ook erg leuk. Lekker eten bij ons Loes die een keurmerk heeft gekregen van de smaakpolitie.
      Daarna wandelen door het Warandepark en even rijden door het mooie Brandevoort. Ik ben mijn stad aan het promoten zoals je ziet :-)

      Verwijderen
  35. Dat Bijenkorf gevoel is zóóó herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Nog een half jaar, dan gaat zoonlief ook naar school!
    En bakken vol met plannen gelijk aan die van u...

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Big smile bij dit herkenbare stukje. Eindhoven is voor mij ook vertrouwde grond. Ga voor boeken ook eens naar de Slegte (goedkoop) en Selexyz (groot). Als ik bovenstaande reacties lees moet er toch echt eens een Eindhovense stoffenmarkt meeting komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik droom helemaal weg, lijkt me heeeeeeerlijk! Maar ik heb er straks drie waarvan er nog geen één naar school gaat dus dat gaat nog een aantal jaartjes duren!! Ondertussen droom ik hier lekker verder!

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Zoals Roos al zei: kijk eens bij de Selexyz!
    Een grote boekhandel ( te vinden als je vanaf de Bijenkorf langs die grote glazen "bol" loopt). Heel veel leuke aanbiedingen, heel veel mooie boeken. En superlekkere espresso!
    Een probleem: je komt er niet meer weg!
    Veel shopplezier in Eindhoven.

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Oh, la place is super!!! Geen ervaring met die van Eindhoven, wel met Maastrich(t). Van mij mogen ze direct 1 hier in Brugge planten.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Het klinkt super! Dus ik ga het zeker eens uitproberen! En inderdaad: mijn kids zijn ook leuk maar zo'n dingen met kids ... een stressige bedoening dus ik ga dan ook zonder mijn lieve schatjes! Een beetje me-time kan nooit kwaad! Daarbij, ik koop dan toch meestal enkel zaken voor mijn kids!

    BeantwoordenVerwijderen