The happy hurker

Happy hurker
Laten we het eens hebben over de bekkenbodemspier.
Zwanger van een derde is dat niet meteen de spier die over het hoofd gezien kan worden.

Toen mijn vroedvrouw mij een tijdje geleden vroeg of ik ergens last van had antwoordde ik: Uhum, neen, bwa uhum, ik nies misschien wel wat voorzichtiger dan anders, maar voor de rest neen, geen klachten, uhum.
Doet ge oefeningen, vroeg ze?
Jajaja, vaak hé, tien tellen kort, tien tellen lang, de lift ...
Ja, stopt daar dan maar mee, onderbrak ze me.
Euhm uhum euhm, ah? Zei ik en ik hoopte keihard dat er een wonder was geschied en je vanaf een derde een nieuwe bekkenbodem kreeg. Als beloning.
Hurkt ge veel, vroeg ze.
Jaja zei ik en ik hupte uit de stoel en zakte fluks door mijn knieën.
En nu op platte voeten, zei ze.
En toen viel ik om.

Niet zo vreemd blijkbaar, De Westerse Vrouw hurkt niet meer. Of toch niet gelijk vroeger (vroegere tijden én vroeger als kind) of in bepaalde streken in de wereld waar er nog op hurken gekookt en gewerkt wordt.

Hurk maar wat meer sprak de vroedvrouw en het komt wel goed met die bekkenbodemspier! En toen pakte ze pen en papier en tekende ze een driehoek (heiligbeen en staartbeen) en een rechthoek (schaambeen) en daartussen een streep (bekkenbodemspier). Kijk, als je teveel bekkenbodemoefeningen doet wordt die spier heel strak, zo strak dat die spier het heiligbeen en staartbeen kan naar voor trekken. En toen tekende ze een hangmat.
Wel...

Door te hurken gebruik je je bilspieren, en die spieren hangen langs achter vast aan beide beenderen en die zorgen dus voor 'tegentrek'. Nooit het een zonder het ander dus. Evenwicht!
Veel hurken blijkt zelfs voldoende te zijn om een 'goeie bekkenbodemspier' in model te houden.
Nooit nog de lift!

Happy hurker
Trouwens, stevige bilspieren is niet alleen goed om weer veilig te kunnen niezen, lopen en trampolinespringen maar je krijgt er ook een mooie ronde kont van. En wat nog belangrijker is, stel dat je zwanger bent zorgt die tegentrek er tijdens de bevalling voor dat er meer plaats is tussen je bekken. De bilspieren trekken je heiligbeen naar achter, weg van het bekken. Een bekken bestaat nl niet uit een vast deel maar uit een aantal delen die open kunnen gerokken worden door de ligamenten en spieren die de hele onderkant bij elkaar houden.
Nog een stapje verder, door goed getrainde spieren down under, wordt er minder druk op de bekkenbodemspier gezet waardoor er minder kans is om te scheuren.
En als je dan ook nog eens niet plat op een tafel ligt tijdens het persen zal je verwonderd zijn welk formaat baby je eruit geperst kan krijgen. (Been there, done that, nu we toch persoonlijk aan het worden zijn.)

Het is dus niet zo vreemd dat in plaatsen op de wereld waar vrouwen veel hurken en ook hurkend bevallen veel vlotter wordt bevallen dan in de geciviliseerde wereld waar vrouwen overdag op een stoel en 's avonds in een zachte zetel zitten. En waar vrouwen op een tafel bevallen omdat dat toevallig op ooghoogte van de gynaecoloog is.
Niet zo stom natuurlijk, de wetten van de zwaartekracht gelden ook in bevallingskwartieren.

Happy hurker
Dus nu hurk ik -op platte voeten- en ik moet zeggen: het gaat me goed af. In het begin leek het alsof mijn onderkant er ging uitgeperst worden. (Maar dat kan niet zegt de vroedvrouw.) Maar nu hou ik het al een tijdje vol. Ik schil gehurkt aardappelen boven een emmer in de keuken, ik knuffel mijn kinderen en dieren gehurkt, ik bind veters en steek wasjes in op mijn hurken en trek gehurkt onkruid uit.

Hét hurksummum is naar het schijnt gehurkt plassen in de douche. Dat of een Franse wc installeren.

Dragen je kinderen schoenen met velcro ipv veters, heb je geen tuin of huisdieren en eet je liever pasta dan aardappelen, dan kan je ook gewoon squats doen natuurlijk, voor elk simpel iets is er een ingewikkelder alternatief.
Squats zien er uit alsof je -zonder stoel- op een stoel gaat zitten en weer rechtstaat.
Ik deed er vanmorgend 200 voor de camera.
Speciaal voor jullie.
Tr0KeL on Make A Gif, Animated Gifs



Belangrijk is dat je voeten wat uit elkaar staan, je onderbenen recht blijven en je geen bolle rug maakt (want dat steekt dat heiligbeen toch weer richting schaambeen.)
En dan maar squatten!

Oh trouwens, niet alleen vrouwen die vaginaal bevallen zijn hebben baat bij hurken, ook vrouwen die met een keizersnede bevallen zijn én mannen hebben een bekkenbodemspier die dagelijks afziet door het gewicht van de organen die ze moet torsen.
En wie wil er nu geen ronde kont?

En dan om af te sluiten doe ik ook nog altijd 200 snelle squats.
Maar dat is natuurlijk voor gevorderden.