Nelson, wat zullen we vandaag eens koken?

Hij heet Nelson en hij eet pompoen Gisteren oogstte de hond wortels dus aten we risotto met wortelgroenten.
Vandaag oogstte de hond een gele biet, omdat ik de kinderen al macaroni met kaassaus beloofd had en we de dag ervoor al mijn allerfavoriet bietjesgerecht (carpaccio van rode biet met geroosterde komijn uit De Moestuin van Mme Zsazsa, zalig!) bij de risotto hadden gegeten moest ik iets anders verzinnen.
Warm dan maar: een slaatje met geroosterde bietjes. Ja, lekker bij de macaroni!
Oh en dan kan ik gelijk ook wat pompoenblokjes roosteren want daar ligt de tuin nog vol mee.

Het werd een zalig slaatje.
En ik trok er een slechte foto van, zo gaat dat als het uur verzet wordt, dan eet men plots in het duister.


Pompoen enzovoort
Slaatje van rucola, geroosterde groenten en feta
-Rucola
-Peterselie
-Pompoen
-Bietjes (ik gebruikte voor het grootste deel pompoenblokjes,
je kan de biet zelfs skippen)
-Rode ui
-Chilivlokken
-Korianderzaad
-Amandelen, walnoten, ...
-Feta
-Knoflook, ongepeld
-Olijfolie
-Balsamicoazijn
-Honing

-Verwarm de oven voor op 200°.
-Snij de pompoen en bietjes in dobbelstenen en de ui in 8 maantjes dwars door het kontje, dan blijven de stukjes mooi aan elkaar. Kruid de rauwe groenten met zout, peper, gemalen koriander, chilipoeder en eigenlijk alles wat je lekker vindt, gebruik voldoende olijfolie om alles mooi aan elkaar te doen kleven.
-Zet de blokjes in de oven tot ze gaar zijn en een kleurtje hebben.
Ik zet ze de laatste tien minuten altijd even onder de grill.
-Rooster wat noten en hak ze fijn.
-Als je gedroogde cranberries hebt mag je hier ook een handje van fijnhakken, of misschien heb je wel dadels of rozijnen of iets anders zoets in de kast.
-Maak een dressing van ⅔ olijfolie, ⅓ balsamicoazijn, peper, zout en de inhoud van de knoflookteentjes die je uit de oven vist. Ik voegde ook nog een klein lepeltje honing toe.
Proef vooral of het niet te zoet wordt.
-Meng de rucola met een berg gesnipperde peterselie en de dressing, verdeel er de geroosterde groenten over en de gehakte cranberries. Daarbovenop komen de noten en wat verkruimelde feta.
-Knik goedkeurend naar de hond.

Eens benieuwd welke groente hij morgen voor ons in petto heeft.