De moestuin in maart, vol verwachting klopt ons hart

moestuin maart
Er zijn weinig mensen meer enthousiast dan De Moestuinier in maart.
De zon moet maar een halve dag schijnen en drie vierde van mijn binnenkomende sms'sen zijn vragen over de moestuin.
-Laat jij erwten voorkiemen?
-Vanaf wanneer kun je buiten spinazie zaaien?
-Snijselder, zaai jij dat ineens ter plaatse?
-Zou ik dit weekend al buiten zaaien of toch beter wachten tot het wat meer is opgewarmd?
-Zaai jij eigenlijk alles buiten wat buiten kan, bvb snijbiet, meteen in het bed?
-Zou ik tussen mijn grote kolen (op 60 cm van elkaar) een rij koolrabi durven zaaien?
-Als ik zo'n fietswiel met bonenklimdraden maak, hoe ver moeten die draden dan uit elkaar?
-Dingen als eikebladsla, zaai jij dat voor?
-Tomaten, mag ik die al in de serre voorzaaien of moet dat toch nog binnen?
-Die draden in de serre, waar maak je die beneden aan vast?
-Mijn palmkool heeft knopjes! Kan ik die nu best nog wat extra compost geven?


En dit zijn dan nog maar de berichten van de afgelopen week.
Van één persoon.
Uit schrik voor een aanval van Moestuinmadness antwoord ik dan altijd zo snel mogelijk. Ik wil niks op mijn geweten hebben.
Pasop, ik lach er niet mee, want ik begrijp het.
Ik voel het namelijk ook. Het bloed dat sneller begint te stromen zodra de zon schijnt.
De moestuinier wordt wakker.
Er zijn weinig mensen meer enthousiast dan De Moestuinier in maart.
En ik ben er een van.

Mijn moestuinvriendin In mijn pamflet ter bevordering van het buitenslapen was ik nog een ding vergeten, namelijk: Als baby's buiten slapen kunnen boerinnen tegelijk op de kinderen letten én op het land werken
Komt dat even goed uit voor deze boerin!
Terwijl het kind speelt, kijkt en slaapt werkt deze boerin zich noest een weg door de moestuin.

moestuin maart De afgelopen dagen verwijderde ik onkruid, reed ik rond met compost en bracht mulch aan op de bedden waar nog niet meteen gezaaid wordt. De composthoop in de serre bleek daar perfect materiaal voor te leveren, half verteerde resten van bladeren, gras en plantenresten houden de bedden waar later de kolen en courgettes komen onkruidvrij.

oost-indische kersrestanten Op de plaatsen waar er vorige zomer Oost-Indische kers stond moet ik zelfs niks doen, de planten hebben dan wel de geest gegeven bij de eerste vorst, maar de resten bedekken ook dood nog steeds voldoende de aarde om geen onkruidgroei toe te laten.
Noteer:
In de zomer op alle lege plekken Oost-Indische kers zaaien,
is in het voorjaar geen onkruid maaien.

Amai, ik schud dat hier gewoon uit mijn mouw.

Goed, om u hier nog meer van dienst te zijn deel ik hier gaarne de moestuinkalender van maart, dat ge mij niet allemaal begint te sms'sen.

DE MOESTUIN IN MAART
DOEN
-Haal begin deze maand alle mulch van de bedden, zodat de grond kan opwarmen. Dit afgevoerde materiaal is een goed begin voor een nieuwe composthoop.
-Verwijder alle onkruiden.
-Breng compost aan op de bedden van de kool-, vrucht-, bladgewassen en aardappelen. -Maak de grond los met een woel- of spitvork op de plaats waar groenten met diepe wortels komen.
-Scheur alle vaste kruiden om te verjongen of te vermeerderen.
-Begin eind maart met het aanleggen van ruggen boven op de aspergeplanten.

ZAAIEN
binnen: Aardappelen (voorkiemen), andijvie, artisjok, aubergine, (knol)selderij, koolrabi, munt, paprika, peper, peterselie, serrekomkommer en tomaat.
serre: Artisjok, aubergine, bietjes, bloemkool, broccoli, kardoen, (knol)selderij, kolen, prei, sla en ui.
buiten: Asperges, bieslook, bietjes, erwten, haverwortel, kervel, kolen, koriander, lavas, lente-ui, melde, mosterdblad, pastinaak, raap, raapsteeltjes, radijs, rucola, sla, snijbiet, spinazie, peultjes, tuinbonen, ui, wortel en zuring.

PLANTEN
serre: Yacon in potten om later uit te planten.
buiten: Aardbeien, aardperen, asperges, bloemkool, erwten, knoflook, mierikswortel, peterselie, prei, sjalot, sla en tuinbonen.

ETEN
buiten oogsten: Aardperen, broccoli, oerprei, pastinaak, peterselie, prei, roodlof, savooikool, schorseneer, selderij, snijbiet, spinazie, veldsla en winterpostelein.
uit de serre oogsten: Bloemkool, radijs, selderij, spinazie, veldsla en winterpostelein.
uit de bewaarplaats: Aardappelen, bietjes, knoflook, pompoen en uien.

Disclaimer: Gebruik deze kalender in combinatie met wat er op de achterkant van de zaadzakjes vermeld staat.
Niet alle sla- en spinazierassen kunnen nu gezaaid worden en niet alle erwten zijn even vorstbestendig. Best even nakijken voor je zaait dus.
Voor het tijdstip om te zaaien en planten wordt er uitgegaan van een gemiddelde tuin in een gemiddelde klimaatzone in een gemiddeld jaar. Van Noord tot Zuid zijn er in ons land redelijk wat verschillen, niet alleen in temperatuur, maar ook de ligging (in een omringde tuin warmt het sneller op dan in een open tuin) en de grondsoort speelt een belangrijke rol. In lichte (zand) gronden die sneller opwarmen dan zware (klei) gronden kan je vroeger zaaien. Hou met dit alles rekening bij het interpreteren van de zaai- en teelttijdstippen.